HISTORIE:

           Předrádio
           Přibližně ve druhé polovině roku 1994 se v Lysé nad Labem začala scházet parta nadšenců, kteří chtěli založit kapelu. Prostor ke scházení získali v budově města, kde kdysi fungoval rockový klub provozovaný Městským kulturním střediskem. Klub se stal terčem moralizujících občanů města rozšiřujících zvěsti, že město tímto podporuje distribuci drog a klub byl posléze na jejich nátlak zrušen. Soukromé diskotékové kluby, kde se drogy objevovaly ve větší míře a rozhodně tvrdší, zůstaly ovšem nedotknutelné.
           S uvolněným prostorem si však nikdo z uvědomělých občanů nevěděl rady, tak tam dočasně našli pronajaté útočiště Roman B. (kytara), Jaroslav Mitráš (basová kytara), Zdeněk Hospodka (saxofon) a Ondřej Pech (bicí). Zkoušky provázela nejednotnost. Roman se přikláněl k punku a Jarda se Zdeňkem k tehdy populární Mńáze & Žďorp. Bylo rozhodnuto pokusit se najít další hráče a tak vyšel koncem roku 1994 v Annonci inzerát, že kapela z Lysé hledá kytaristu, nebo baskytaristu.

           Kořen
           Inzerát se dostal ke Kořenovi. Ten už prošel několik kapel. Na gymplu v roce 1990 začal hrát na kytaru s Tomášem Březinou. Jejich spolupráce vyvrcholila v roce 1992, kdy se jejich společný projekt Archa rozpadl, přestože odehráli dvě zábavy a vystoupili na dvou maturitních plesech. Kořen pokračoval s bývalým bubeníkem Vladimírem Zemanem v pokusech o vlastní písničky v projektu Bar Bar a…, ale neměli baskytaristu. Navíc Vláďa odejel na delší čas do Itálie a přišli o zkušebnu. Na podzim roku 1993 se Kořen pouští do spolupráce s Romanem Stejskalem, který si bere baskytaru. Zakládají projekt FAKT, který počítá s Vláďou na bicí, až se vrátí z Itálie. Kořen s Romanem zkoušejí v garáži Romanova dědečka. Kořena zároveň oslovuje bývalý basák Archy, nyní bubeník zábavové kapely Pleš Lukáš Buk. Shánějí baskytaristu a Kořen souhlasí. Po zhruba ročním působení v Pleši z ní Kořen odchází rozhodnut věnovat se škole a Faktu. Ten se nakonec přesouvá do zkušebny v Bříství. Do kapely přichází Martin Podaná a Milan Kadeřábek, ale odchází Vláďa Zeman a Kořen. Vzrůstající hudební neshody s Romanem už nejsou řešitelné. Kořen i Roman mají oba naprosto odlišnou představu o tom, co chtějí hrát.

           Vznik
           Vyvázán ze všech kapel vyrazil na podzim roku 1994 na třídní sraz, bývalé třídy z gymplu. Spolužák Jan Malý se jej ptá, zda Kořen zná nějakou kapelu z Lysý, která shání nějaký hráče. Tak se Kořen dovídá o inzerátu. Bohužel si Honza nepamatuje podrobnosti. Jen zkomoleně jméno Zdeňka Hospodky. Nakonec se po delším pátrání dostal Kořen k telefonnímu číslu na Zdeňka a telefonuje mu. Bohužel se již blíží Vánoce a všichni mají naplánován pobyt na horách. Domlouvají se tedy , že se sejdou na první zkoušce po Novém roce.
           Kořen vzal kytaru, svoje texty a kazetu s několika svými podomácku pořízenými nahrávkami a vyrazil. Padli si do noty s Romanem B. Nezůstalo jen u slov. Kořen pustil nějaké nahrávky, přehrál nějaké texty a rychle se domluvili na další zkoušce. Kořenovým příchodem se Původní sestava rozdělila na dvě party. B. (kytara), Kořen (kytara), Zdeněk (záskok za basu). Ondra (bicí), která začala hrát punk ovlivněný Visacím zámkem a Znouzectností a seskupení kolem Jardy (basa) což byl Zdeněk (saxofon) a opět Ondra (bicí), které se pokoušelo o melodičtější hudbu ovlivněnou zmíněnou Mňágou.
           Začínají se zpracovávat Kořenovy starší věci a vzniká první repertoár. Zkouší se pravidelně v neděli dopoledne, což přinášelo občas problémy. S přicházejícím jarem si kapela nechávala otevřená okna a tak následovala stížnost faráře, že v nedalekém kostele muzika narušovala mši. Jindy se zas u okna zastavil rozlícený důchodce, skrz mříž se oháněl průkazem člena Svazu protifašistických bojovníků a vyhrožoval, že zavolá policii.

           První vystoupení
           Bylo doporučeno najít si jinou zkušebnu. Po dohodě s kapelou Gutted (později Legion), kde hrál Romanův spolužák se začíná zkoušet v tělocvičně bývalé Obecné školy v Ostré (dnes patří budova firmě Botanicus). Spolu s metalovými Gutted nesdílejí jenom zkušebnu, ale i ambice vystoupit. První vystoupení se odehraje 16.června 1995 právě v Ostré, v místní restauraci. Kapela vystupuje pod jménem Cheeta a objevuje se v ní i zpěvačka Petra Čapková. Díky obětavosti bubeníka Ondry se sežene nákladní avie, lešenářské trubky, podlážky a v hospodském sále vyroste improvizované pódium. Pravda poněkud vratké a trubky výhružně čněly do publika, ale nadšení pro věc nezná mezí. Bohužel k ochlazení dochází v okamžiku, kdy se produkce v sálu domáhají i pořadatelé místní diskotéky. Hospodská nechce řešit problémy, tak prohlásí, ať se po hodině střídají kapely s diskotékou.
           Přes toto podivné uspořádání a přes skutečnost, že v nedalekých Kostomlatech právě vystupuje Znouzecnost, je sál slušně zaplněn a to rozhodně ne jen kvůli diskotéce. Jako první vystupují bratři Němcové a Luboš Lambert s projektem ČKD. Bubeník Gutted hraje při vystoupení tak prudce, že činelem přesekne basákovi kabel od basovky. To už se na podiu objevuje Cheeta. Střídání s diskotékou a všudypřítomný Scooter způsobuje, že kapela je notně opojena alkoholem. Zdeněk dokonce málem spadne z již tak nejistého pódia. Vystoupení je ovšem úžasné. V jednu chvíli Zdeněk nepostřehne, že už se hraje jiná písnička a setrvává stále ve hraní té předešlé. Roman ho jemným kopancem upozorní a Zdeněk se brilantním basovým přechodem dostává přesně do místa, kde se právě nachází zbytek kapely. Bohužel tyto Zdeňkovy nadpřirozené schopnosti zůstanou kapele nadále odepřeny, neboť po vystoupení, ležíc na autobusové zastávce před hospodou sděluje, že s touhle kapelou končí, protože to je nad jeho síly.

           Radio’95
           Po vystoupení v Ostré přišlo hned několik změn. Kapela byla bez basáka a změnila název. Honza Trombík měl tenkrát narozeniny a u dortu se mluvilo o všem možném. Taky o názvu kapely. Z kapely byl přítomen akorát Kořen. Když Štěpán Blecha prohlásil, ať se jmenujou třeba Radio, Kořena to zaujalo a název navrhnul spoluhráčům. A když kapela vznikla v roce 1995, ať se tedy jmenuje Radio’95.
           A opět přišlo další stěhování. V budově Obecní školy funguje průběžně školka a osazenstvu se nelíbilo, že se po budově potloukají kapely. Nebylo kam jít. Aparatura se nastěhoval k Ondrovi do pokojíčku. Kapele bez basáka a zkušebny hrozí stagnace. Kořen s Romanem se rozhodují iniciovat festival v kostomlatské sokolovně. Berou nahrávku, kterou nahrál Kořen sám a nazpívala ji Petra a jednou do Nymburka za Honzou Vávrou, bubeníkem zábavové kapely Chaos, který spoluzaložil kulturní agenturu Secy. Honza souhlasí, že akci bude pořádat a zvučit a termín je stanoven na září. Radio se pouští do zkoušení. U Ondry v pokojíčku samozřejmě. Naštěstí mají rodiče pochopení. Pár dnů před vystoupením přemlouvá Roman svého bratra Radka, který na dvou zkouškách nacvičí baskytaru.
           22. září 1995 v Kostomlatech nad Labem vystoupili kapely Sběrné syrovosti, Messenger, Legion, Testováno na zvířatech a na závěr Radio’95. Jak se říká „pro dobrotu na žebrotu“. Akci zařídilo Radio a sehnalo zvukaře. Nakonec vystoupilo až jako poslední, kdy většina návštěvníků akce už odjela posledními vlaky domů a došlo k nedorozumění ze strany kapely Testováno na zvířatech, která se domáhala honoráře za vystoupení, přesto, že původní domluva s kytaristou Pavlem zněla, že všichni budou hrát zadarmo. Bohužel se Testováno mezi sebou nedomluvilo a tak ostatní jeho členové nevěděli o této domluvě.
           Z vystoupení Radia existuje zvukařův audio záznam a video záznam, který točil Karel Dlouhý. Na pódiu několikrát vystoupila Petra. Kořen hrál Inkvizici na klávesy a Romanovi během vystoupení praskla struna a on musel shánět náhradní.

           Zkušebna
           Kořen se znovu setkává s Martinem Podaným, který Odešel od Romana Stejskala nedlouho po Kořenovi. Martin se rozhodl začít hrát a dát dohromady kapelu. Domlouvají se s Kořenem, že budou shánět zkušebnu společně. Martinovi se nakonec poštěstí a domluví na jaře roku 1996 možnost zkoušení na fotbalovém hřišti TJ Slovan Lysá nad Labem. Zatím jen v šatnách sportovců mimo trénink, ale je jim přislíbeno, že nový správce jim najde vhodnější místo. Martin zatím kapelu pohromadě neměl, tak stěhuje aparát akorát Radio od Ondry z pokojíčku do koje u elektroměru, která se dala zamykat. Na každou zkoušku jim správce vždy kóji odemknul a aparatura se nanosila do šaten.
           Nový správce záhy našel řešení, které vydrželo následujících šest let. U garáží na autobusy byl přístavek, kde bylo pár věcí, které se daly vystěhovat. Stačila malá brigádička a zkušebna byla na světě. Když už byla stálá zkušebna začalo se zkoušet intenzivněji. Kořen se pokoušel získat Petru na basovou kytaru. Ale Petra nakonec z kapely odchází nadobro. I Ondra se rozhodl, že dál už hrát nebude. Romanovi se podařilo přesvědčit svého spolužáka z Nymburka Petra Svobodu (Freedoma), který si doma zkoušel hrát na basovku, aby přišel na zkoušku. Freedom přišel a už zůstal.
           V té době se zkušebna už začínala využívat k různým akcím a hraní. Martin vytvořil skupinu Antipatie a ta spolu s Radiem zkušebnu plně využívala. Aparatura byla porůznu poskládaná společně dohromady a bicí tam nechal Ondra. Jednoho dne přišel do zkušebny Michal Fišer (Fíša), který se učil v hudebce na trubku. Posadil se za bicí a spustil. Tím byl problém chybějících členů vyřešen. Vznikla tak „neslavnější“ sestava Radia.

           Hraní
           První vystoupení v nové sestavě se odehrávala zejména po zkušebnách. Základnou se stala domovská zkušebna na hřišti. Většinou se hrálo jen tak pro radost a pro kamarády, kteří přišli. A taky si poslechnout další spřízněné kapely. Antipatie, se kterou sdílelo Radio zkušebnu, Legion (dříve Gutted) a ze stratovské zkušebny Sběrné syrovosti, což byla kapela kolem Romana Stejskala a Katíka. Akce ve zkušebně byly poměrně časté. Radio si také několikrát zahrálo na akci ve zkušebně Sběrných syrovostí ve Stratově. Většinou se jednalo o narozeniny, nebo se prostě svolala akce „jen tak“. Nakoupily se basy piv, nebo koupil sud a pak se hrálo a pařilo. Většinou tyhle akce končily hromadným jammem, kdy si každý, kdo byl ještě schopen vzal do ruky nástroj a hrálo se jen tak.
           Nicméně zkoušení brala kapela vážně a scházela se pravidelně. Písničky sice nepilovala žádným profesionálním způsobem, ale na každé zkoušce se odehrálo všechno a pokud byl nový materiál, začal se zpracovávat. Po prvotním období, kdy se dělaly Kořenovy písničky se začal jako schopný autor ukazovat i Roman a dokonce i Fíša přinesl jednu písničku. Na nových věcech se stále více podílela celá kapela. Zpočátku hrané převzaté písně vymizely z repertoáru docela. Převzatiny, které hrálo na veřejnosti mělo ostatně Radio jen čtyři. Vůl od S.P.S. (orig. Spermbeards), Podvod od Slobodné Európy, Traktor od V.Z. a Svět se posral od H.N.F. Sami sobě pro radost si ještě zahráli i věci od Slobodky a Zóny A jako byly třeba Apatia, Som ten, nebo Problem je deň.

           Talent96
           Někdy na podzim 1996 se v Nymburce konala přehlídka „talentů“ nazvaná Talent 96. Kromě malých recitátorů a dalších vrcholila přehlídka blokem kapel. Nějakým způsobem se do přehlídky dostalo i Radio. Bylo to první veřejné vystoupení v nové sestavě. Ale zároveň cítila kapelu jakousi zavazující, až svazující atmosféru hlediště městského divadla a oficiální organizace. Kapela dostala pokyn, aby uvedla seznam tří písní, které bude hrát. To vyvolalo rebelantskou odezvu a Roman navrhnul, aby se just mimo program zahrál Svět se posral od H.N.F. Fíša, kterýmu tehdy bylo patnáct a kterého tam přivezl otec moc nesouhlasil, protože měl strach, že mu rodiče zakážou s kapelou dál hrát.Nechalo se to, že se uvidí až na pódiu.
           V šatně přede vystoupením byla legrace, protože Roman, který byl ten den u vojenského odvodu s výsledkem „schopen, odveden“ seděl celý večer s Kořenem v restauraci U divadla a napájel se tam dvanáctkou, aby zapil odvod. Ten večer v hospodě musel být nezapomenutelný i pro Vláďu Petrova (bubeníka nymburských kapel), ke kterému se ti dva neustále s něčím obraceli a on už je doslova prosil, aby ho nechali na pokoji, protože nevěděli, jestli si z něho nedělají srandu. Takto upraveni se spolu s Freedomem a Fíšou připravovali v šatně stylem, že si vzali nezapojené kytary a „na sucho“ projížděli všechny písničky a Fíša k tomu virtuálně bubnoval. Přitom se Roman neustále omlouval, že to s těma pivama asi přehnal a Fíša zase všechny nabádal ať to není průšvih, že tam bude jeho táta.
           Po uhlazených kapelách naběhlo před potemnělé hlediště Radio. Syrovost projevu okamžitě probudila usínající publikum. Nadšení sklidila i písnička „navíc“ - Svět se posral. Nejednotnost kapely způsobila Romanovu nejistotu a tak závěr písně dospíval slovy „svět se pokakal“. A aby zachránil případnou ztrátu bubeníka, pronesl před odchodem „My se Vám omlouváme pane Fišer.“ Naštěstí pan Fišer buď sál včas opustil, nebo byl tolerantní a Fíša v kapele zůstal.

           HřB No.1 a Zeleňák
           Nedostatek možností koncertovat přivedl Michal Hladkého a Kořena na myšlenku uspořádat v Lysé nad Labem vlastní fest. Za podpory města, která by vyřešila finanční otázku. Návštěva odboru kultury slibovala hodně. Zbývalo domluvit se s tehdejší kulturní agenturou Marka Poborského a sehnat sál. V době heren a kulečníků začalo volných sálů v hospodách ubývat. Ale nakonec se našel sál v hospodě U zeleného stromu. Ihned na místě se zdar zapil pivem a decákem rumu a vymyslel název Rockový HřB. Což byla zkomolenina ze slova hřeb. Buď to měl být zlatý hřeb snažení, nebo hřeb do rakve možnosti hraní v Lysé.
           Na akci se podařilo sehnat i zvukaře Jirku Zajíčka z Čelákovic, takže 1.11.1996 mohlo všechno začít. Kromě Radia hrála Antipatie, Sběrné syrovosti, Testováno na zvířatech z Poděbrad a Dovembleyd z Lysé. Návštěvnost byla na místní poměry úžasná. Asi 180 platících diváků, kteří se stěží mohli vejít do tamějšího nevelkého sálku. Z původních slibů hospodského, že má piva víc než dost, zůstaly kolem půlnoci už jen prázdné sudy. A nepříjemnost ke konci akce, kdy se dožadoval ztišení celé produkce, což vedlo k totálnímu znechucení právě vystupujících Sběrných syrovostí a jejich odchodu z pódia.
           Pro Radio na této akci vznikl živý záznam vystoupení a hlavně na další čas i zázemí pro pořádání rockových akciček v Lysý známých spíš jako Zeleňáky. Ale to už za pípou stál nový hospodský se kterým se vždycky dalo dohodnout.

           Další činnost
           Radio se objevovalo i na Nymburské scéně. Vystoupilo asi třikrát na Nymburském Rocksejšnu v kulturáku Janoušek. Dokonce bylo pozvaný na jednu pařbu do Sadský. Něčí rodiče tam prodávali barák a tak se rozhodlo tam udělat mejdan. Nakoupilo se pití a pozvali lidi. Podium bylo v jednom z vyklizených poko Aparatura stála uprostřed a lidi seděli, nebo stáli okolo. Mejdan to byl dobrej. Dokonce kolovali zvěsti že o pár domů dál dělá podobnou pařbu Chinaski, kteří tehdy začínali být známí.
           Radio se dál objevovalo na Zeleňáku, nebo po zkušebnách. Poslední velkou akcí, na které se objevilo byl 12.4.1997 Rockový HřB No.2, konaný tentokrát v sálu hotelu Král v Lysé nad Labem. Fesťák byl pojat ve větším měřítku. Přijelo dokonce Totální nasazení ze Slaného. Zvučil to opět Zajda a organizoval Michal Hladký za podpory města. Ale organizace trochu vázla. Zvukaře v tom nechali samotného a ten musel hlídat čas. Když hrála Antipatie, došlo k nemilé věci. Odešlo kytarový kombo. Než aby se rychle vyměnilo a pokračovalo se dál, začala se hledat závada. Antipatie stála na podiu úplně zbytečně, aby jim potom zvukař řekl, že už se mají sbalit, že během té čtvrthodiny závadu nenašli a jim propršel čas. No i takové věci se stávají… Zde byl pořízen i poslední živý záznam Radia. Je na něm znát, že Fíša byl hodně našláplej a Freedom si basu velice dobře osvojil. Snad ještě perlička. Celá kapela se dohodla, že udělá Fíšovi radost a před vystoupením nebude pít. Lehce nachmelen byl nakonec akorát Fíša, který chodil mezi lidmi v publiku a neustále téměř plačtivě upozorňoval, aby se všichni dívali jak bubeník zrovna vystupující kapely řeže do „jeho“ Fíšových“ činelů a že mu je určitě rozšvihá.
           Na jaře 1997 se kapela rozhoduje pořídit si demo nahrávku vlastními silami. Během tří dnů ve zkušebně postupně nahrávala hudbu. Všichni naráz, bez zpěvu. Záznam byl nevalné kvality, tak se celé demo nakonec odložilo na neurčito.

           Krize
           Jaro bylo též ve znamení maturit Romana a Freedoma. Kořen s Romanem se párkrát sešli a dělali muziku „na sucho“ se španělkama a mozkem. Byla to zase nová cesta, ale písničky, které tímto způsobem vznikly už neměly přežít. Stále víc se rozevíraly „nůžky“ mezi jednotlivými členy kapely. Roman propadal skepsi, že všechno už tu bylo a tudíž se nemá cenu snažit vymejšlet něco nového. Kořenovi bylo zase hodně věcí fuk, hlavně že byl chlast a punková hudba. Fíša zjistil, že má technické rezervy a začal se zdokonalovat. Freedom ke všemu mlčel a makal na basu až hrál pořád líp a líp.
           Konflikty vznikaly i během předeher k jednotlivým písničkám. Jedna nová měl azačínat Romanovou vybrnkávanou kytarou do které zpíval. Fíša popad metličky a začal do předehry swingovat. Dojem byl dokonalý, jenže Roman neudržel rytmus a pohádal se s Fíšou, že je to Fíšova vina a že to tam nemá hrát. Další z nových věcí až příliš připomínala melodií Fotky a diáčky od Visáčů. Nepomohly ani rozhovory u piva na téma jestli hledat dál vlastní cestu, nebo kopírovat, takže nakonec muselo dojít k osudnému vystoupení.

           Rozpad
           V Lysé se objevila dívčí kapela Wasteland. Ihned se dohodlo, že si zahraje ve zkušebně. Byl konec prázdnin a dohodlo se, že ve zahraje Wasteland a Radio’95. Do zkušebny dorazili už odpoledne Kořen s Béďou a začali uklízet, aby se dalo ve zkušebně pařit. Bylo horko a byla flaška zelený. Jako další dorazil Fíša a místo aby se nezodpovědně přidal k těm dvěma, začal velmi zodpovědně, se sluchátky na uších, cvičit na bicí. Kořen se totálně opil a spoléhal na to, že než odehrají holky z Wastelandu, tak trochu vystřízliví. Nevystřízlivěl, protože holky odmítly hrát první a muselo nastoupit Radio’95. Totálně nalitej Kořen podporován Freedomovým rumem nebyl schopen ani hrát. Místo zpěvu se muselo ozývat něco nepředstavitelného. Ke všemu se opřel o stojan s mikrofonem a ulomil jej přesně dole ve trojnožce. Následovalo komické číslo, kdy se několik dlouhých minut bez ohledu na snahu zbytku kapely hrát pokoušel stojan opravit ocelovým lankem s bužírkou, které se normálně používá na věšení prádla. Neúspěšně. Po vystoupení zaznamenal Romanův pohled a rozhodl se po něm hodit svou kytaru. Naštěstí Kořen zapomněl, že má na sobě ještě popruh a kytara se mu svezla podél těla. Nakonec to skončilo před skušebnou, kdy Roman skořil Kořenovi po krku a chvíli se tam váleli v trávě. Kořen se rozhodl, že s Radiem končí.

           Epitaf
           Zbytek Radia ještě chvíli fungoval, ale pak i ostatní zůstanuvší členové pochopili, že problém nebyl jen v Kořenovi. Radio’95 vystoupilo ještě na podzim v čelákovickém Mordu a v zimě začátkem roku 1998 v Nymburce na dalším Rocksejšnu, ale v obou případech už bez Kořena, který tvrdošíjně odmítal spolupráci. Kapela se nadobro rozpadla a každý šel dál už svou vlastní cestou.
           Nevím jestli to bylo v létě roku 1998, nebo 1999, ale Fíša svolal cvičnou zkoušku Radia’95. Kapela se sešla na jediné zkoušce, zahrála si a zase se rozešla. Kořen se potom pokoušel zorganizovat comeback koncert Radia’95, na kterém by se aspoň nahrály dosud nenahrané písničky, ale jeho myšlenka se nesetkala s ohlasem.
           Poslední vystouení kapely Radio’95 se po letech odehrálo 24.ledna 2004 na Kořenových kulatých narozeninách v hospodě ve Dvorcích. Zima, že zamrzaly trubky na WC, ale kapela se sešla a zahrála. Lidsky už si vůbec nerozuměla, ale rádiácká hudba je dokázala dát dohromady a každý i po letech věděl naprosto přesně co má hrát a kde je jeho místo.

TAK TO BYLO RADIO’95…


Zkušebny RADIA’95
Budova Muzea Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem. Dnes Úřad práce.
Bývalá Obecná škola v Ostré. Dnes administrativní budova fy Botanicus Ostrá.
Garážový přístavek na fotbalovém hřišti v Lysé nad Labem. Dnes sklad nářadí správce hřiště.